Зеленият Черен лебед

Българската компания Dronamics задава нови стандарти в логистичния сектор с технология, която обещава да е много по-щадяща природата

По нашите ширини екологичните теми винаги са оставали встрани от дневния ред – поради все така по-ниския стандарт, изоставането ни в икономическо отношение, а и патологично изкривения от толкова много вътрешни и геополитически фактори новинарски поток.

Има обаче едно чисто българско начинание с потенциал да промени една от най-консервативните мултимилиардни индустрии, която същевременно е и сред оставящите най-голям климатичен отпечатък – транспортирането на стоки.
Дронът Black Swan (Черен лебед), създаден от компанията на двамата братя Свилен и Константин Рангелови – Dronamics, носи на плещите си товар от 350 кг на 2500 км със скорост почти 200 км/ч и с разход на гориво под 7 на 100.

Осем години след началото на проекта, двамата братя са готови да изпратят Черния лебед на първия му комерсиален полет.

Летящата баничарка

Днешната транспортна авиация представлява само процент от общия брой полети по света. В нея се използват основно огромни самолети, които са разработени за гражданската авиация и просто са пригодени да носят полезен товар. Те обаче не се използват за особено широк кръг от стоки, защото е скъпо, сложно за организиране, а и има смисъл от полет само тогава, когато става дума за обемите, които да напълнят целия капацитет.

На другия полюс през последните години са опитите на Amazon да създаде свръхмалки дронове, които на практика да изземат функциите на куриера – да доставят у дома ви стоката директно през прозореца.

А няма ли някакъв среден вариант? Авиационно превозно средство, което да носи по-малък обем товар, да е създадено само за целите на транспортната авиация и да промени драстично транспортната логистика така, че стоките бързо да стигат до много на брой малки летища, разпръснати из дадена държава?

Вече го има, благодарение на хъса на двамата братя, които шеговито сравняват иновативния дрон с „летяща баничарка“. „Баничарка“, за която обаче са използвани свръхмодерни технологии за проектиране – на практика все още непознати в света на авиацията. И която е способна на чудеса.

„Прави днес това, което другите не искат, за да може да правиш утре това, което другите не могат“, казва Свилен Рангелов.

„Виждаме, че това е бъдещето, страшно уверени сме в него, за това се фокусираме върху какво можем да променим ние, а не какво правят конкурентите ни. Така се озовахме в позицията на първи играч в сектора, а сега целта е да останем първи колкото може по-дълго“, допълва той.

По брадите посрещат…

Свилен (в дясно) и Константин Рангелови си приличат по много неща, включително по дългите бради, които всъщност много ги дразнят. Още щом започват работа по Черния лебед обаче, двамата си казват, че няма да се бръснат или да ги подкъсяват, докато пълномащабният дрон не завърши първия си успешен полет. Ако плановете им се осъществят, до края на тази година брадите им няма да ги има.

Извън тази договорка, братя Рангелови се допълват перфектно и по отношение на знанията и опита си. И двамата са завършили Американския колеж в София, а след това продължават образованието си в западни университети. По-големият Свилен завършва икономика в колежа „Дейвидсън“ в Северна Каролина, а Константин – самолетостроене в Технологичният университет в Делфт, Нидерландия.

Идеята за Черния лебед се ражда, докато Константин още следва, а брат му е в София и се чуват по телефона. Заговарят се на шега как ли да си направят дрон, който да „занесе“ тенекия сирене до Нидерландия. От дума на дума стигат до извода, че това може би е една голяма бизнес ниша, която двамата могат да запълват.

Първо проверяват идеята си, като представят проектите на някои от преподавателите на Константин. Оказва се, че е напълно реалистично да се създаде средноголям самолет, който да е пригоден специално за пренасяне на товари, при това да е и достатъчно евтин.

Свилен пък се заравя в икономическо проучване. Попада на данни за това как урбанизацията обезкървява населените места. Особено впечатление му прави проучване на Световната банка, според което, ако една развиваща се държава подобри състоянието на своята транспортна инфраструктура, това би имало по-голям позитивен ефект за икономиката ѝ от каквато и да е друга мярка или политика.

„Приватизация, намаляване на данъци – всички подобни идеи нямат такъв ефект, както просто да се отпушат артериите, така че да достигат и до най-малкия орган, за да не залинява. Проблемът при транспорта на стоки не е вътре в града, където имаш много куриери и глад за работни места. Проблемът, който трябва да се реши, е между градовете“, разказва Свилен.

Здраво стъпили на земята амбиции

Окрилени от мнението на специалистите, двамата се захващат здраво за работа – всеки в своето поле на действие. Успехите идват както с разработката, така и с бизнес плана.

Днес екипът разполага със сериозно финансиране и наброява 150 души (близо 100 от които работят в София). През годините развиват сътрудничество с DHL (които в резултат дори се отказват от собствената си програма за малки дронове), с Hellmann и други световни компании, които оценяват огромния потенциал на Черния лебед. Dronamics е и стратегически партньор на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA).

Проектът на практика е без конкуренция в етапа си на развитие. С години изостават дори Amazon, които продължават да държат на начинанието си с микродронове.

Последната голяма стъпка беше „прелетяна“ тази година, когато Dronamics получи първия в историята лиценз за транспортиране на стоки с дрон. До броени месеци следват първите комерсиални полети, а после, както казват често на английски: The Sky’s the limit.

В средата на септември Dronamics обяви стратегическо партньорство с Cotesa – европейски производител на висококачествени компоненти за аерокосмически и автомобилни компании. „Това споразумение за производство на Черния Лебед в съоръжението на Cotesa в Германия подкрепя очакваното начало на търговските операции на Dronamics, с амбицията да стане първата карго дрон-авиокомпания на континента през следващата година“, казва Свилен Рангелов.

 

Нулева сметка за емисии

Най-хубавото е не само това, че българска компания задава стандартите в толкова мащабен сектор. А и че става дума за технология, която обещава да е много по-щадяща природата.

Още догодина полетът на Черния лебед ще е въглеродно неутрален, а планът е след още няколко години да се въведе технология, която да направи сметката на емисиите дори отрицателна.

Засега се ползва бензин, но разходът е малък, а и се работи активно за други горива. „Имаме няколко варианта, един от които е биоетанолът“, казва Свилен Рангелов. „За двигателя, който използваме, производителят доказа, че може да работи със 100% синтетичен петрол“.

Всичко това минава през немалко трудности. Въвеждането на нови горива изисква сертификация от авиационните власти, която да потвърди, че е безопасно да се лети със съответното гориво. Второ – важно е и осигуряването на снабдяване с това гориво, наличието му на всички точки, на които Черният лебед каца и отлита.

Може би още по-сериозният принос в екологичен план обаче ще са спестените километри път от този модел на транспортиране.

„Всеки лаптоп е създаден от около 2000 части, всяка от които минава средно 10 хиляди км, преди да се асемблират. И след това, след като е пакетиран, пътува от Тайван или Китай, за да се озове на щанда или в електронния магазин, откъдето да стигне до нас. Получил се е един огромен танц със седмици, много ненужни километри на много камиони. Всичко това може да се промени сериозно с нашия дрон, който харчи по-малко от среден автомобил“, допълва Свилен.

Високо застани

Днес един от големите проблеми на авиацията е, че полетите се събират в „горещи точки“, там небето е пренаселено за сметка на останалото пространство, където полети няма. Идеята на Dronamics e Черният лебед да каца на малки, регионални летища. Той е проектиран и изработен така, че да няма почти никакви претенции към пистата.

Освен това лети на височина до 7000 метра, където „няма никой“ – търговската авиация, лети основно на височини над 8-9000 метра (всъщност на 10,000 метра).

Друго огромно предимство е автоматизацията. В карго света пътуваш от София до Варна, задал си координатите. Всичко е детерминистично, можеш да го програмираш и да се намесваш само ако има някакво изключение, ако се случи нещо извънредно. Първоначално разработваме средата в модел 1:1, като до момента един пилот би могъл да контролира до 12 самолета в полет (1:12), а постепенно този брой ще расте.

Първо ще се правят регулярни полети, а после ще се продължи с такива „по поръчка“. Прототипите се произвеждат в България, но постепенно ще се включат местни производители на различни континенти, докато Dronamics ще се позиционират като логистична компания. Вече имат партньори в Австралия, скоро ще обявят такива и за Европа.

Вероятно компанията ще продължи развитието си с излизане на борсата в САЩ. Братя Рангелови са категорични, че крайната цел не е да продадат проекта си. Той е това, което им дава смисъл, защото са вложили огромни сили и са убедени, че точно това ще се окаже ключово за успеха на Черен лебед.
А една от идеите им е след това да продължат с прототипи, насочени към Космоса…

Георги Караманев е програмист и журналист, създател на сайта „Дигитални истории“. Носител на наградата Web Report в категория „Технологии и иновации“ в три от петте издания на конкурса за чиста журналистика на Dir.bg.