Устойчивостта (на англ. Sustainability) като термин или актуална тема се намира в „челните редици“ на много бизнес стратегии в наши дни. И има причини за това. Ефектите от глобалното затопляне стават все по-видими – с появата на интензивни бури, суши, горещи вълни и повишаване на температурите на океана. Глобалното затопляне се отразява на много бизнеси и съответно на техните вериги за доставки на крайния продукт. А това накара много организации да започнат все по-често да се питат накъде да поемат оттук нататък и съответно какво трябва да променят.
Когато отговорният съвременен бизнес започна да се отнася с повече внимание към проблемите на околната среда, се оформи и интересният днес термин „устойчива доставка“ (известна също като екологична доставка или Sustainable Supply Chain). Под нея днес се разбира и се отнася всяко транспортно средство, използвано за доставяне на стоки от търговеца до клиента, което има възможно най-малко въздействие върху околната среда. През последните години все по-нарастващ брой мултинационални корпорации обещаха да работят само с доставчици, които се придържат към тези социални и екологични стандарти. Обикновено тези гиганти очакват своите първостепенни доставчици също да спазват тези стандарти и искат те на свой ред да поискат същата политика от своите собствени доставчици и така нататък. Целта е да се създаде каскада от устойчиви практики, която протича плавно по цялата верига за доставки или, както алтернативно някои я наричат „мрежата за доставки“.
Както при всяка дългосрочна стратегия, най-напред идва ролята на визуализацията. Първата стъпка е да начертаете процесите, които стоят за решаване пред организацията (компанията). Визуалното представяне на цялата ваша верига за доставки, определено ще помогне да идентифицирате вашите проблемни точки, в които се пилеят ценни ресурси и се създават най-много вредни за природата отпадъци. Ще ви даде възможност да видите и къде се намират те – при вас или при вашите доставчици. Ще разберете и дали консумирате прекалено много ресурси. Създаването на цялостна карта на вашата верига за доставки би могла да ви помогне реално да видите коя част от процеса използва най-много природни (и човешки!) ресурси и ще ви даде представа къде точно се налага да направите промени.
На следващо място се намира неизменната нужда от подобряване на транспортната ефективност. През годините много се е говорило по тази тема, но днес всички признават че един от най-важните начини да направите веригата си за доставки по-устойчива (разбирайте не само сигурна, но и екологична и самостоятелна!) е, да подобрите ефективността на транспорта си. Тази стратегия е приложима, особено ако вашата компания използва превозни средства изминаващи дълги разстояния за доставка или пък за получаване на такава. През нашият 21-ви технологичен век сухопътният транспорт и в частност – камионите, са де факто гръбнакът на глобалната верига за доставки. Затова подобряването на горивната им ефективност би допринесло много не само от икономическа гледна точка. За да си направите сметка – през 2020 г. камионите за дълги разстояния са изразходвали около 136 милиарда литра дизелово гориво и 34 милиарда литра бензин.
Феновете на технологиите веднага ще кажат, че отлично дългосрочно решение би било преминаването към електрически превозни средства. Техните директни въглеродни емисии са много по-ниски и биха намалили значително търсенето на изкопаеми течни горива. Затова компании, като Daimler (част от Mercedes-Benz Group) подготвят основата за бъдещето на камионите във вида на електрически превозни средства. Така че скоро това може да е една от опциите за всеки съвременен бизнес.
В краткосрочен план обаче и преди да дойдат тези славни времена на електро-камионите, техните по-стари събратя – камионите за дълги разстояния, трябва да се възползват от оптимизирането на маршрутите и други хитрини. Логистичните компании могат да постигнат по-добри и евтини курсове, като използват телематична технология, съчетаваща информатика и телекомуникации. Оптимизацията на маршрута, предлагана от тях, буквално изучава пътищата пред вашите превозни средства и може да пести гориво, намирайки най-кратките и ефективни пътувания и пътищата с по-малко трафик.
И преди, и сега местните и глобалните пазари се управляват от принципите на търсенето и предлагането. Един проблем, пред който се намират компаниите в момента, е дисбалансът в производството. Те произвеждат твърде много стоки и в крайна сметка получават продукти, които изхвърлят или пък за да не губят пари от това, произвеждат твърде малко материали и не могат да се справят с търсенето. Този проблем съответно води до изоставане от темпа на развитие, залежаване на продукти и неефективна верига за доставки. Този проблем може да се разреши с по-добро планиране на търсенето и предлагането. Една стратегия, като прогнозиране на търсенето може да ви помогне много в случая. Този подход е изключително полезен за веригата за доставки, тъй като използва базирани на статистика исторически данни, за да предвиди търсенето на клиентите. Информацията получена по този начин ще ви позволи да правите по-добри прогнози за вашата верига за доставки, за да постигнете максимална ефективност.
По-добрите практики (best practices) и оптимизираната инфраструктура също могат да помогнат за намаляване на вашите разходи и въглероден отпечатък. Цените на петрола и газта могат да бъдат непредсказуеми поради глобални събития, като войни или дори вашето типично предлагане и търсене. Един от начините за повишаване на енергийната ефективност спрямо веригата за доставки, е преминаването към възобновяеми източници (например слънчева енергия), така че вашите разходи и потребление на електричество да се свият.
Друг начин за подобряване на енергийната ефективност, е чрез преструктуриране на офиса или производствените цехове от бизнеса. Малки промени (като двойни или тройни прозорци) могат да защитят бизнеса от екстремните температури навън. Бихте могли да подобрите изолацията на вашите складове, за да сте сигурни, че помещенията са с подходяща температура и няма да повредят стоката. Вариантите за временно строителство, като сгради от плат (да, нещо като огромни палатки) могат да се окажат топлинно ефективни през лятото, лесно да поддържат вътрешната среда и да предотвратяват растежа на мухъл и бактерии.
Друга област, в която могат да се извършат промени по посока добрата устойчивост и екологичност са опаковките. Това е един от най-значимите източници на отпадъци за веригите за доставки – всеки знае за пликовете летящи из природата, които не могат да бъдат разградени много години по естествен път. Контейнерите за стоки и единичните опаковки заедно създават над 80 милиона тона вредни отпадъци годишно. Така че ще е чудесно ако можете да преосмислите начина, по който създавате транспортните си опаковки и материали – за да намалите отпадъците във вашата верига за доставки. Например можете да започнете, преминавайки към по-екологични опаковки и незастрашаващи природата опаковки.
Съществуват доста много алтернативи за опаковане на продукти. Най-добрите опаковъчни кутии например са тези, които допринасят за кръгова икономика, или където хората използват всичко повторно и могат да рециклират материалите възможно най-дълго. Например един чудесен екологичен транспортен контейнер може да бъде създаден от велпапе, защото можете лесно да го рециклирате когато се износи. Най-лесният начин да гарантирате, че опаковката създава най-малко въздействие върху живота на планетата, е като я произведете с помощта на рециклируеми материали – кашони и кутии от растителни суровини, хартия, рециклируема пластмаса и т.н.
Друг начин да съобразите с природата бизнес си, е вместо да намалявате размерите на вашите опаковки, да се възползвате напълно от капацитета на транспортните контейнери. Пълненето на пакетите и консолидирането на различни поръчки в един контейнер може да намали потреблението на опаковъчни материали. Освен това можете да използвате прогнозни анализи, за да предвидите кога и къде ще пристигнат вашите продукти, така че консолидирате (обедините) различни типове пратки в един камион, за да спестите газ, време и въглеродни емисии.
Т.нар. „последна миля“ в логистиката е много интересен термин. Това е последният и най-важен етап от веригата на доставки. Той включва получаване на поръчката от складa и съответната доставка навреме до клиента, магазина или конкретен пункт за получаване. Най-трудните предизвикателства, които среща логистиката в „последната миля“, включват преди всичко увеличаването на поръчките изискващи ефективна логистика и много кратки срокове за доставка на някои стоки (в случай на лекарства или продукти с кратък срок на годност) до точката на местоназначение.
За да сте супер ефективни е задължително да оптимизирате маршрутите за доставка на вашия автопарк (или друг вид транспорт). Що се отнася до доставката в „последната миля“, косвените маршрути причиняват значителни закъснения и допълнителни разходи за гориво и празен ход. Когато успеете да изградите правилните маршрути за доставка, ще можете да определите и най-ефективния график – което води до допълнително спестяване на време и разходи, по-добро обслужване на клиентите и по-положително крайно въздействие за всеки етап от доставката.
Тук на помощ може да дойде технологията – под формата на известия и офлайн SMS, които помагат за установяване на връзка в реално време между клиентите и персонала за доставка, до използването на GPS-базирана навигация във вашия автопарк. Така например, ако една поръчка е изчезнала или е била пренасочена към грешен адрес, проследяването в реално време може да помогне за бързото идентифициране на проблема, преди той да повлияе негативно на клиентското изживяване.
Доброто планиране за бъдещето неизменно се обляга на анализите на историческата информация. Запазените данни от предишни доставки, като например преференциалното време за получаване от клиентите на доставки или маршрути с по-малък трафик, може да са от решаващо значение за откриване на възможности за подобряване на доставките в „последната миля“. Като анализирате информацията от минали дистрибуции, маршрути или местоположения на клиенти, ще можете да планирате и изпълнявате доставки в „последната миля“ въз основа на предпочитанията на клиентите си и да определите най-добрия рентабилен маршрут за вашата компания.
Кризата в глобалните вериги за доставки в комбинация с пандемията от COVID-19 и войната в Украйна се отрази сериозно на бизнесите, поддържащи веригите за доставки към крайния клиент. Устойчивостта се е превърнала в нещо повече от приятна характеристика за компаниите – тя вече е изискване и необходимост. Потребителите стават по-мислещи и започнаха да изискват устойчивост от бизнеса, дори ако плащат повече за продуктите. Преминаването към зелен бизнес обаче започва именно с трансформацията на веригата за доставки – за да отговаря на съвременните логистични, технологични и социални особености.
Иво Цеков е журналист с дългогодишен опит в областта на технологиите с интереси, насочени към киберсигурността, устойчивото развитие и изкуствения интелект.
Завършил е специалност Международни отношения в СУ „Св. Кл. Охридски“, специализирал е в академични и изследователски центрове в Германия, Австрия, Словения и др.