Изменението на климата е сред централните теми в политиката за устойчиво развитие на най-голямата търговска верига у нас Kaufland България. Като част от групата Schwarz, лидерът в ритейла следва подхода да избягва, намалява и компенсира емисиите не само в обектите на компанията, но и тези във веригата на доставка. Изпълнението на заложените цели на групата по стратегията за борбата с климатичните промени е с хоризонт 2025-2030 година и действията по тяхното изпълнение са дългосрочно заложени.
Климатични цели на Kaufland България:
– Намаляване на оперативните емисии във всички страни с над 80 на сто до 2030 г. (в сравнение с 2019 г.) чрез икономическа дейност в съответствие с целта за ограничаване на глобалното затопляне до 1,5°C на Парижкото споразумение за климата;
– Постигане на климатична неутралност най-късно до 2025 г. по отношение на оперативните емисии (обхват 1 и 2).
– Създаване на стимули за доставчиците на Kaufland да намаляват сами своите емисии. Доставчиците, които са отговорни за 80% от свързаните с продукти емисии от обхват 3, ще бъдат ангажирани да определят климатична цел до 2026 година.
Всяка година Kaufland надгражда поетите ангажименти, като например ползването на 100% “зелена“ енергия беше препотвърдено до 2024 г., а до края на 2023 г. са планирани за пускане в експлоатация още две фотоволтаични инсталации. Към момента вече над 10 на сто от хипермаркетите на Kaufland са оборудвани с фотоволтаици като част от ангажимента на веригата за повишаване на енергийната ефективност и ограничаване на негативното въздействие върху климата. Всяка нова фотоволтаична инсталация спестява годишно близо 110 тона CO₂ емисии и намалява годишното електропотребление на един хипермаркет с около 20%.
През 2023 г. приоритет за Kaufland България продължава да бъде и модернизацията на магазините, като до края на тази година се планира да се модернизират общо 9 хипермаркета в цялата страна, да се инсталират фотоволтаични системи на всички нови магазини, както и да се обнови хладилното оборудване и да се увеличи устойчивия асортимент. Само за модернизация и „озеленяване“ на своите хипермаркети Kaufland инвестира 120 милиона лева през 2022 година.
За реализацията на своята климатична стратегия компанията влага значителни средства и предприема конкретни стъпки за намаляване на въглеродния отпечатък на всички нива на дейност – от оперативните и логистичните процеси до взаимодействието с клиентите. Kaufland влага значителни средства за развитието на своята „зелена“ политика, като подменя хладилните витрини с такива със стъклени врати и напълно безопасен хладилен агент, което ги прави поне 15% по-енергийно ефективни спрямо досегашните. Чрез преминаването изцяло към енергоспестяващо LED осветление във всички хипермаркети, ритейлърът постигна около 30% икономия на електрическа енергия за осветление. B peзyлтaт нa paзличнитe мерки, нacoчeни към пoвишaвaнeто нa eнepгийнaтa ефективност, пpeз 2022 гoдинa pитeйлъpът e cпecтил близo 4 000 т CO₂ емисии.
Kaufland развива и мрежата от бързозарядни електрически станции: към момента общият брой на станциите, разположени в обекти на най-голямата търговска верига, вече е 17 – 15 бързозарядни и 2 стандартни. Инвестициите в развитие на мрежата надхвърлят 1 млн. лева.
Компанията продължи да развива партньорствата със своите логистични партньори и вече над 95% от доставките до хипермаркетите са „зелени“ – извършват се с камиони, задвижвани с природен газ (CNG). В логистиката компанията използва иновативни метални сгъваеми палети, които са с по-дълъг експлоатационен живот, с тях се ползва цялата височина на камионите – така се намаляват транспортните маршрути и се пестят въглеродни емисии, а заради стабилните им странични стени се пестят и 250 тона найлоново фолио годишно.
В края на 2022 г. ритейлърът подкрепи историческата 31-ва Българска антарктическа експедиция, в която за първи път учените стигнаха до Южния полюс с български военен научно-изследователски кораб. През май тази година ритейлърът подписа меморандум за сътрудничество с Българския антарктически институт, с който пое ангажимент дългосрочно да подпомага усилията на учените ни в намирането на устойчиви решения за борба с климатичните промени. Компанията осигури 10 тона хранителни продукти за екипажа на кораба и за българската полярна база „Св. Климент Охридски“ на остров Ливингстън. Kaufland подкрепи работата на българските полярни изследователи, които работиха по Националната програма за научни изследвания на Южния полюс: проекти за движението на земната кора, минерализациите в околностите на българската база, уникалния растителен и животински свят на ледения континент, размерите на глобалното замърсяване, както и топенето на ледниците като резултат от глобалното затопляне. Подкрепата за българските учени е съществена стъпка в последователните усилия на Kaufland към постепенното намаляване на въздействието от дейността си върху климата.
Стратегията за борбата срещу климатичните промени има дългосрочни цели и комплексните мерки, заложени за изпълнението й, водят до позитивно въздействие за цялото общество в дългосрочен план.