Европейските производители на автомобили могат да произвеждат достъпни електромобили на цена от €25k до 2025 г. с разумен марж на печалба от 4%. А под достъпни електромобили се има предвид коли с характеристики от типа н40 kWh LFP батерия имащи 250-300 км пробег. С подобна цена за масовите потребители, това ще добави милион допълнителни продажби на електромобили годишно и ще ускори премахването на двигателите с вътрешно горене. Паралелно с това ще има отзвук и противодейства на господството на Китай на пазара на електрически превозни средства. Това са само част от анализите, които неправителствената организация Transport & Environment (T&E) представи наскоро.
Пречката е настояването на водещите производители в Европа – BMW, Mercedes, Renault, Stellantis, Volvo, Volkswagen – да се съсредоточат върху своите скъпи и по-печеливши (и по-големи и следователно по-малко емисионно ефективни) SUV модели. През 2010 г. продажбите именно на SUV на тези шест автомобилни производители съставляваха едва 9% от новите автомобили. До 2022 г. това се е увеличило на 47% и с тенденция този ръст да се запази. Европейските производители на автомобили трябва да спрат да обвиняват своята мания за SUV на правилата на ЕС за емисиите и променящите се потребителски предпочитания. Производителите просто преследват високите печалби на автомобил, смятат от организацията T&E. Вместо това компаниите трябва да изиграят своята роля в амбициозния енергиен преход на Европа, да превърнат региона в лидер в областта на електромобилите и все пак да реализират стабилни печалби.
След като Европа преминава все повече към електрически автомобили с мащаб и бързина, за да отговори на климатичните амбиции, то те трябва да станат достъпни за широк кръг от фирми и домакинства, които се нуждаят от автомобили в ежедневната си работа и живот. Мнозина в индустрията говорят за електрически автомобил с батерии (BEV) на стойност от €25 000, преди субсидиите, и това да е вид златен стандарт за масова достъпност на този вид коли.
Но цените на автомобилите се определят от много фактори, включително техния размер и пазарен сегмент, разходите за компоненти и материали, както и корпоративните надценки и маржове на печалба. От неправителствената T&E разглежда именно този сегмент на автомобили на пазара в ЕС през последните няколко години, заедно с цените на електромобилите и продуктовите стратегии на производителите. Идеята е да се отговори на следния въпрос: възможно ли е до 2025 г. в Европа да се произвежда електромобил на батерии, струващ 25 000 евро?
По-високи печалби на брой автомобил въпреки кризата във веригата за доставки
Всеки, който напоследък се опитва да закупи кола, знае, че цените на колите скочиха след пандемията Covid-19. По-малко известен факт е, че печалбите на автомобилните производители също се увеличиха значително. За шестте производители на автомобили, анализирани от T&E (с марките BMW, Mercedes, Renault, Stellantis, Volvo Cars и Volkswagen), приходите или брутният доход на нов автомобил се е увеличил значително. Данните показват ръст между 33% и 52% в периода 2019-2022 г., или около 3 -4 пъти повече от инфлацията за същия период. Това означава, че цените на автомобилите в Европа са нараснали със 17%-34% в допълнение към инфлационния индекс. Подобна стъпка показва отново затвърдената истина как в условия на криза някои търсят по-висок марж на печалбата си.
По-важното е, че размерът на нетната печалба от произведен автомобил, след като се отделят по-високите разходи за суровини и труд, също се увеличава с между -40 евро до 1920 евро през 2019 г. и достига от 510 евро до 8 940 евро през 2022 г. в реални или коригирани спрямо инфлацията стойности. Това увеличение на печалбите представлява до 94% от всички приходи, генерирани през същия период, смятат анализаторите. На практика това означава, че надпреварата за печалби на производителите на автомобили, а не проблемите с веригата за доставки, са в основата на поскъпването на автомобилите в момента.
Друга ясно видима промяна по пътищата в Европа е, че автомобилите са станали по-големи. Доказателствата потвърждават това: продажбите на SUV на шестте автомобилни производители съставляват едва 9% от новите автомобили през 2010 г. До 2022 г. това се е увеличило до 47% (и 53% за всички продажби на автомобили) и продължава да расте днес. Продажбите се увеличават във всички марки и всички задвижвания, включително и при електрическите модели. Просто Европа вече не се намира в нивата си след Втората световна война, когато мини – колите направиха фурор. За съжаление цените на горивата стабилно вървят нагоре като и тук може да се прави историческа препратка с 70-те години от Европа и 90-те години, след разпада на Източния блок.
Сегашната ситуация обаче не е феномен на премиум сегмента, смятат анализаторите. Всъщност делът на SUV е нараснал най-бързо в средния (C) сегмент, който традиционно включва средно големи хечбеци и седани като VW Golf и Peugeot 308. Този сегмент има най-висок дял от продажбите на SUV днес (61%), представляващи над половината от всички продажби на SUV модели в ЕС. По-малкият (B) сегмент, който включва автомобили като Peugeot 208 и Opel Corsa, представлява вторият по големина дял от 30 на сто.
В същото време малките модели автомобили на достъпни цени, които определят Европа от десетилетия, се спират от производство. Сред тях са Fiat Punto, Peugeot 108, Citroen C1. Наскоро и Ford Fiesta се присъедини към пенсионираните от производство модели.
Публично производителите на автомобили често обвиняват правилата на ЕС за емисиите и променящите се потребителски предпочитания. Но при по-внимателно разглеждане изглежда, че тяхната целенасочена стратегия за максимизиране на печалбата на автомобил е в действие. Въпреки че няма данни за точните маржове на печалба на различните типове автомобили, производителите на автомобили са заявили сами в различни срещи с инвеститори, че SUV моделите са по-печеливши от бюджетните малки модели. А това е валидно и за надценките, която получават дилърите. Анализът на T&E на еквивалентните SUV и не-SUV модели за шестте производители на автомобили в ЕС показва марж при ценовата премия от 8 до 30%.
Проучване след проучване показва, че разходите са ключова пречка за по-бързото приемане към електроколи на батерии. От T&E поръчват изследване към YouGov във Франция, Германия, Италия, Испания, Полша и Обединеното кралство, за да разберат дали оферта за €25k BEV ще има значение. Ако резултатите от проучването се повторят на автомобилния пазар, появата на достъпни малки електромобили би довела дела на продажбите на изцяло електрически автомобили да достигне до 35%. Увеличението, дължащо се на наличието на малки електрически коли, би довело до допълнителни 1 милион електромобила, които да се продават годишно. А това ще доведе и до замяна на еквивалентите им, използващи изкопаеми горива.
Но тъй като стремежът на производителите към печалби води до това, че колите стават все по-големи и по-скъпи, въпросът е дали до 2025 г. е осъществим достъпен базов електрически модел на батерии, струващ около 25 000 евро.
От T&E представиха три сценария, надграждайки достъпните анализи на Syndex по темата. Сценарият за „благоприятни пазарни условия“ показва, че малък сегмент (B) при електромобилите, произведени в Европа през 2025 г., може да бъде оценен на €25 000. При това с разумен марж на печалба от 4%. Подобна кола ще бъде снабдена с 40 kWh LFP батерия и ще осигурява пробег от 250-300 км. Това звучи като напълно бюджетен автомобил, с прилични параметри и добър за нуждите на малка фирма или домакинства.
Тъй като производството на електрически превозни средства набира скорост и се подготвят увеличени стимули и доставки на критични метали, такъв сценарий изглежда най-вероятен. Само през последните няколко месеца Tesla, VW, Ford и други или намалиха, или намекнаха за намаляване на цените на електрическите си автомобили. Редица от изследваните компании вече сериозно говорят и как се подготвят нови модели бюджетни коли именно в този ценови диапазон.
В допълнение, производителите на автомобили могат да намалят капацитета на батерията (при условие, че мрежата за зареждане на електромобили се увеличава). И по този начин ще намалят размерите на самите превозни средства. Или пък дори да се върнат към употребата на по-леки и ресурсно-достъпни химикали като натриеви йони. Така може също да се постигнат допълнителни намаления в цените.
Но докато един достъпен малък електромобил на батерии е осъществим от гледна точка на технологията и пазара, като се има предвид скорошната автомобилна динамика, това не е гаранция, че такива модели ще бъдат налични на европейския пазар скоро. Или поне не със скоростта и обема, необходими за ускоряване на достъпа до електрическа мобилност с оглед на идеите за електрификация на транспорта и намаляване на вредните емисии в атмосферата.
А скоростта и обемът са от първостепенно значение за конкуренцията с китайските конкуренти, които вече предлагат евтини малки електрически автомобили в Европа. Това означава, че е необходима обединена стратегия с мерки на европейско, национално и местно ниво. Това включва правила за ефективност на електромобилите, данъци върху превозните средства и субсидии, които наказват по-големия обем и тежест на колите. Остават разбира се и таксите за паркиране и стимулите на различните общини, които се дават при покупката на електромобил. Това ще гарантира, че европейските производители на автомобили дават приоритет на производството на по-малки автомобили от ресурсно трудно създаваните и изискващи много суровини, скъпи джипове. Всички тези стимули трябва да вървят ръка за ръка с развитието на мрежата от зарядни станции и електропреносна инфраструктура. Иначе правото да карат електромобили ще остане основно за богатите части от обществото
Източник: Transport and environment