Новият уютен свят на битовата химия

Модерният дом е ароматен, екологичен и високотехнологичен

Ще се запитате, защо обръщаме внимание на тривиалният свят на битовата химия ли? Защото размерът на световния пазар на почистващи препарати през 2021 г. се оценява на 170 млрд. долара, а прогнозата е, че до 2026 г. ще достигне цели 207 млрд. долара! И съвсем в духа на съвремието ни – основният двигател на растеж както в обем, така и по стойност е сегментът на “зелените” почистващи продукти. Той движи иновациите и представлява ключова причина за покупка и преминаване в по-висока ценова категория за все повече продукти.

Слоганите за запазване на природата не са новост

Зелените, известни още и като устойчиви, решения за домашно почистване не са изцяло ново явление. Например, европейският екобранд Ecover е основан през 1979 г. с мисията да създаде почистващи продукти без фосфати. Нова е силата и присъствието на брандове и производители, които виждат потенциал в нишата. В съответствие с най-новите потребителски поведения и нагласи, въпросът никога не е бил по-актуален. Самите консуматори повишават своята култура по отношение на въглеродния отпечатък на продуктите и поставят изисквания към брандовете в сферата.

С нарастването на възприеманата заплаха за околната среда няма съмнение, че хората поемат много по-голяма отговорност за решенията, които вземат, отколкото преди. Тази лична отговорност насърчава хората да вземат най-добрите решения, на които са способни, дори в традиционно слабо ангажирани категории, като грижата за домакинството. В Италия например, малко над една трета от купувачите на екологични продукти за грижа за домакинството са купили повече продукти в сравнение с предходните 12 месеца. В Европа, делът на продуктите, носещи етични/екологични твърдения в категорията почистващи препарати за твърди повърхности, е достигнал 71% през 2021 г., според Mintel GNPD. Това говори за много зрял пазар и все по-малко свободно пространство, което да бъде “own-нато” от нов бранд, който да претендира за екологично, устойчиво позициониране.

 

Зелени не само като състав

Намаленият “транспортен товар” на продуктите в по-компактни формати, като например концентрираните почистващи препарати, също има предимство, когато става въпрос за въглеродни емисии. Таблетките за почистване на Eco2Pur подчертават по-ниските си въглеродни емисии, както и намаляването на пластмасовите отпадъци.

Освен опаковките, наблюдаваме появата на марки, които се опитват да “затворят кръга” в производството на своите продукти, като използват отпадъчни съставки от други индустрии като функционални или ароматизиращи компоненти в продуктите за домакинствата.

Kои са конкретните вектори, които координират развитието на домашните почистващи продукти?

Компаниите производители работят усилено по декарбонизацията на формулите на техните продукти.

В този процес те диверсифицират източниците на въглерод, които се ползват. Един от видовете въглерод е от растенията, друг е директно от атмосферата. Има и морски източници, като водорасли или от отпадъчни материали като пластмаса.

Зеленото е невидимо за очите

Компаниите работят със своите партньори в областта на иновациите, за да създадат цяло ново поколение почистващи полимери и ароматизатори, които не се задържат в околната среда. Така гарантират, че произвежданите от тях продукти не оставят следи след себе си. Постиженията в биоразградимостта са впечатляващи в последно време и са последен “писък” в зелената мода на продуктите, предназначени за почистване на дома.

По-малко е… повече

Производителите разработват по-компактни решения и по-концентрирани формули, за да постигнат по-малък въглероден отпечатък. В преследване на намаляването на емисиите от парникови газове те проектират радикално по-малко на брой или обем, но по-ефективни съставки. Това води до иновативни формати, като например капсулите за пране – сигурно сте ги виждали и ползвали. Съдове за повторно пълнене, които пък са още по-достъпни, намаляват пластмасовите отпадъци и емисиите на парникови газове, наред с висококачествените концентрирани течности и прахове. По този начин производители намаляват въглеродния отпечатък на почистващите продукти с над 66%. Факт.

Продукт, който не оставя отпадък

Опаковките са друг голям “дерт" по пътя на човешкото желание към „по-безотпадъчен“ свят. Затова се търсят всякакви подходи за елиминиране на пластмасовите отпадъци с бързи и радикални действия във всеки един етап от цикъла за на производство. Всичко трябва да бъде преосмислено. Не само продуктите, но и опаковките им. Това е “големият shift”, който води до нови формати в опаковките и функционалности като многократна употреба

Водата е енергия

Пестенето на вода е пестене на енергия. Ето защо производителите целят намаляване на консумацията на енергия и вода по време на употреба на самия продукт на почистване. Разбрахте ли сега, че рекламите не са никак случайни? Въпреки, че се работи усилено за намаляване на енергията и водата, необходими за създаването на своите опаковки и съставки, когато продуктите се използват в домовете на хората - особено за пране на дрехи - това също има значително въздействие върху околната среда. Ето защо се разработват нови продукти и формули, които работят добре дори при ниски температури, изискват по-малко вода за изплакване или дори изобщо не изискват вода! Дизайнът на опаковката също така насърчава хората да избират бърз цикъл на пране, за да пестят вода и енергия.

“Зеленородни” продукти

Разгледахме принципни положения, които да подобрят големи продуктови категории.

Принципно друг подход е създаването на продукти от нулата, които са замислени като природосъобразни. Устойчивият начин на живот помага на планетата, но не винаги е лесен. Може да ви се наложи да търсите на високо и ниско ниво алтернативи на химическите продукти. Ето няколко иновативни примера за устойчиви почистващи продукти за дома. Примерите са от чужди пазари, но много добре указват посоката, в която се движи сегментът. Интересно е да се отбележи, че съвсем не е задължително устойчивите продукти да са скъпи на фона на останалите предложения на пазара. Това е истинско win-win положение, в което печели и потребителят, и природата.

1. Топчета за сушене на вълна от алпака

Омекотителят за тъкани прави дрехите и чаршафите ви изключително приятни на допир, но това си има цена. Не се нуждаете от химически продукти, за да получите същите резултати. Хвърлете топка за сушене от алпака в сушилнята със следващото пране. Косъмът естествено абсорбира задържащата се влага и предотвратява статичното електричество. Тези топки за сушилня не използват и етерични масла, така че дрехите ви ще останат без аромат.

Без аромат е новият премиум аромат.
В свят, който се движи към нулев въглероден отпечатък, изкуствените аромати, с които са характерни много mainstream продукти вече не е на мода. Ето защо вече високият сегмент предлага безароматни продукти, както за лична хигиена, така и за хигиена на дома.

2. Компостируеми кърпички за почистване

Стандартните екологични почистващи продукти често нямат антибактериалните свойства на своите масови конкуренти. Като се има предвид, че изменението на климата ще направи пандемиите по-чести в бъдеще, всяко домакинство трябва има екологична възможност да се бори с микробите и вирусите.

Seventh Generation произвежда компостируеми почистващи кърпички, в които не се използват агресивни химикали. Те все пак разтварят мръсотията и мазнините, като същевременно елиминират вирусите или бактериите. Другият устойчив “момент” на тези кърпички е, че когато приключите с почистването, можете да ги хвърлите в  контейнер за компостиране.

3. Биоразградими торбички за боклук

САЩ генерират над 300 милиона килограма боклук годишно, което включва и хората, които се опитват да живеят природосъобразно. Винаги ще създавате незначително количество отпадъци, затова е разумно да добавите рециклирани торбички за боклук към списъка си с устойчиви продукти за почистване. Те се разграждат още преди да са стигнали до сметището.

4. Хипоалергенни перилни препарати

Хората перат дрехи всеки ден по различни причини. Може да им се наложи да попълнят гардероба си за работа или да почистят дрехите за дарение в местните магазини за дрехи втора употреба. И двата начина са чудесни за водене на по-екологичен начин на живот, но не и ако вашият перилен препарат отделя химикали в отпадните води.

5. Хипоалергенни сапуни за ръце

Измийте ръцете си след следващото почистване, без да се притеснявате какви химикали плуват в канализацията. Брандът ECOS произвежда хипоалергенен сапун, който е екологичен и щадящ кожата ви. Освен това той не я изсушава, така че всеки с екзема или с по-чувствителна кожа може да го използва спокойно.

6. Универсален почистващ препарат, базиран на оцет

Оцетът е най-мощната съставка в доста почистващи разтвори, която помага лесно да отстранявате мръсотията, замърсяванията и дори остатъците, оставени от твърдата (варовита) вода. Ароматът на лимон също освежава мястото, което трябва да почистите. Може да се ползва върху повърхности, като гранит, ламинат и неръждаема стомана.

7. Капсули за пране тип “яйце”

Можете да почистите дрехите си, без да използвате тонове перилен препарат, с помощта на Eco-Egg. Средството с форма на яйце комбинира малко количество перилен препарат с минералните гранули, които вече съдържа. Докато гранулите премахват мръсотията от прането, перилният препарат ги дезинфекцира. Това е лесен начин да направите над 200 зареждания с пране по-екологични и да избегнете пластмасовите контейнери за еднократна употреба или химическите съставки.

8. Пречистващи въздуха торбички с бамбуков въглен

Много хора искат да пречистят въздуха в домовете си, за да отстранят всички потенциални вируси или алергени. Това е значителна стъпка, която можете да предприемете, за да превърнете дома си в по-безопасна среда, така че помислете за поставяне на торбички с бамбукови въглища във всяка стая. Въгленът по естествен начин детоксикира въздуха до две години, преди да се наложи подмяната му. Насладете се на по-чист въздух и дом без миризми, който не компрометира екологичния ви начин на живот.

9. Продукти за миялна машина на растителна основа

Използвайте съдомиялната си машина всеки ден без препарати, в които се използват абразивни химикали. Cleancult произвежда капсули за съдомиялни машини, които имат съставки на растителна основа. Те са пълноценен аналог на традиционните капсули, защото могат да премахват мазнини, масла и дори петна от вода. С тях вие почиствате съдовете си с помощта на етерични масла, натриев карбонат и ензими в биоразградимите „шушулки“.

10. Кърпи за съдове

Дезинфекциращите кърпички използват белина и други разяждащи съставки, за да избършат мръсотията и да премахнат бактериите. Те не са екологични, но шведските кърпи за съдове на FEBU могат да ги заменят. Те нямат миризма, биоразградими са и са безопасни за всички повърхности.

11. Хартиени кърпи от бамбук

Хартиените кърпи са почистващи продукти за еднократна употреба, които са удобни, но разточителни. Те унищожават дървета в името на моментно удобство. Вместо това съвременният потребител може да замени хартиените си кърпи с ролки, изработени от бамбук. Все още ще можете да почиствате дома си точно така, както го правите сега, но кърпите за еднократна употреба няма да вредят на планетата. Бамбукът израства бързо и не се нуждае от много вода, така че е по-устойчив материал за хартиени кърпи. Ако искате да използвате повторно бамбуковите кърпи, те също така са лесни за изплакване и сушене.

12. Устойчив дезинфектант за ръце

Дезинфектантът за ръце на Plane’s е със съставки, които не съдържат ГМО и не използват токсини или химикали за премахване на бактериите. Бутилката също така е рециклируема, така че можете да я рециклирате, ако не искате да я пълните отново.

Как индустрията за почистване на дома може да се отличи в бъдеще?

Много компании в сферата на почистването са поели сериозни ангажименти за намаляване на въглеродния или пластмасовия си отпечатък. За същите тези компании ще бъде много важно непрекъснато да информират потребителите за своите ангажименти, за напредъка и за плановете си за постигане на основните цели възможно най-рано.

 

Контекстът обаче е всичко. Информацията и числата без контекст и яснота ще замъглят въпроса и ще затруднят реалното участие на потребителите. Това ще бъде особено важно за сравнително нови понятия, като въглеродни емисии, с които потребителите имат ограничен опит. Съобщенията на компаниите трябва да разкриват не просто защо природата печели, но и защо има и съвсем битов, домашен позитив в ползването на устойчиви продукти за почистване. Маркетирането на продуктите като цяло  е от решаващо значение – в Германия и Франция почти три четвърти от купувачите на продукти за домашна грижа са съгласни, че марките трябва да предоставят повече доказателства за екологичните си твърдения.

От никоя компания не може и не трябва да се очаква, че ще направи значителни промени сама. Вместо това те трябва да се възприемат като част от колектив, дори заедно с конкурентите. Компаниите, правителствата и академичните среди ще бъдат важни участници в този колективен процес на устойчивост – съвместната работа може да доведе до реална промяна и да позиционира грижата за домакинството като водеща индустрия в посока към по-устойчиво бъдеще.