Вдъхновяващата история на българската компания AMPECO включва не само разработката на софтуерни решения за станции за зареждане на електромобили на 6 континента, но и развитието на хора, които да ускорят динамиката на сектора
През последното десетилетие българските стартъпи в софтуерния свят създават прекрасни новини за индустрията, както и за страната ни. Няма друга област, в която от България за броени години с добра идея и упорита работа можеш да достигнеш позицията на един от водещите проекти в глобален план.
Силен пример за това е историята на AMPECO.
Българската компания предлага пълната гама софтуер, нужна на операторите на станции за зареждане на електромобили. От решения, които им позволяват да балансират мрежата си, през такива, чрез които управляват цените, до потребителски приложения, брандирани за оператора, които се появяват в телефоните на крайните им потребители.
Преди месец AMPECO спечели наградата за стартъп на Българската асоциация за информационни технологии. Компанията е сред номинираните за отличие от Sustainability Award in Automotive 2022 в Берлин. Проектът, започнат през 2019 г. от шестима ентусиасти, днес има световно значение. Платформата се използва на 6 континента, особено силни са позициите ѝ на британския пазар, а следващата голяма цел е САЩ. Днес служителите са 60, само до края на годината вероятно ще се удвоят.
„Ако все още не сме най-голямата компания, предлагаща такова решение, то това е въпрос само на още една-две години“, казва Орлин Радев, изпълнителен директор на AMPECO. Но как е възможно за толкова кратко време да се стигне толкова далеч?
Орлин Радев има 15 години опит в работата с различни стартъпи. В същото време своеобразно хоби са му електромобилите и възможностите, които те дават за коренна трансформация на начина, по който се придвижваме. Той е убеден, че бъдещето на мобилността е електрическо и търси начин да помогне това да се случи, като същевременно създаде смислено начинание, което може да помогне на световно ниво.
Когато преди три години Орлин решава да потърси бизнес развитие в тази посока, първата му задача е да се постави на мястото на крайните потребители. Заедно със свои приятели решава да измине пътя от България до Германия с електромобил. И резултатът, макар и очаквано, е кошмарен.
„Оказа се, че колите и технологиите са много напреднали и са готови за прехода, но не и инфраструктурата за зареждане“, разказва Орлин. „Буквално, където и да я пипнеш, имаше нужда от подобрение: как да намериш зарядна станция, как да я използваш, с каква мощност можеш да заредиш, доколко изобщо има информация тя свободна ли е, как ще платиш. Сблъскахме се с всички тези проблеми. От неработещи, през заети, до станции, които просто не знаехме как да активираме.“
Така се ражда AMPECO. Компанията има шестима съоснователи, които са обединени от идеята да създадат решение, с което да помогнат електрическите автомобили да се превърнат в значително по-предпочитан и удобен начин на придвижване.
Неслучайно четирима от шесторката са опитни софтуерни специалисти. Защото е станало ясно, че именно това е посоката, в която може да се направи значимо нововъведение: има софтуерни приложения, които помагат на управлението на електрическите станции, но са необходими много по-мащабни, цялостни решения, които да се справят с основните трудности. Да улеснят работата на операторите на зарядни станции, така че те пък да могат да решат проблемите на крайните потребители, с които са се сблъскали Орлин и колегите му при първото пътуване.
„Ако тогава знаех всичко, което знам сега, нямаше да сме толкова смели“, казва Орлин Радев. „Но според мен при всеки стартъп е нужна известна доза наивност, за да е достатъчно смел да се изправи срещу уж неравната конкуренция. Която всъщност никога не е толкова неравна. Има обективни причини една нова компания да се развива по-бързо, да е по-гъвкава и така да може да може да пребори гиганти“, допълва той.
Точно когато нещата се подреждат, когато екипът за създаване на продукта е събран и започва работата по него, идва голямото предизвикателство за всяка компания – 2020 година.
Тогава пилотният продукт е готов, но с разпространението на Covid-19 собствениците на зарядни станции вече даже нямат достъп до тях и хич не им е до това да решават какъв софтуер ще използват за управлението им.
Основателите на AMPECO се събират, за да обсъдят как да действат. Решават да предприемат рискован ход: да продължат, все едно са осигурили нужните средства за следваща стъпка. Да рискуват бъдещето на начинанието. И успяват. Въпреки трудния момент, намират първите клиенти, колелото се завърта, идват следващите и бъдещето е осигурено.
„Всеки стартъп е влакче на ужасите“, казва днес изпълнителният директор на AMPECO. „Вървиш нагоре и после поемаш рязко надолу. За да можеш да оцениш следващото изкачване. В момента вървим нагоре, надявам се, че ще продължим, преди да дойде следващото нанадолнище. В по-широка перспектива, нещата се развиват изключително положително. За това допринася и ръстът на сектора, но също е факт, че ние растем по-бързо от него“.
Станциите за зареждане на електромобили са най-важният фактор за това този тип транспорт да си проправи път достатъчно масово. Основно се делят на две групи – публични, които са бързо зареждащи. Те са нещо подобно на бензиностанциите – „пълнят“ батериите бързо, което е по-спешният и малко по-скъп вариант, но пък е полезен, така че електромобилите да са способни за дълъг път. И като става дума за бензиностанциите – неслучайно AMPECO обръща поглед и конкретно към тях, защото са разположени на точните места, имат инфраструктурата и могат да се превърнат в центрове, където пътуващите с електромобили да презареждат.
Както разказва Орлин Радев, най-големият предразсъдък днес, който вече не е толкова обоснован, е „ще си купя електромобил, а няма да има къде да го зареждам“. Той добавя: „Като тръгна към морето, ще се наложи да викна пътна помощ, тъй като няма как някой да ми сипе една туба ток. Това притеснение изчезва с появата на бързи зарядни станции за междуградско пътуване.“
После идва и втората стъпка – бавно зареждащите станции. Те идват на местата, където колите стоят паркирани: пред работното място, пред дома, в гаража, пред хотела. Обикновено те идват масово на пазарите, на които електромобилите вече са станали по-масови.
Решенията на AMPECO покриват нуждите и в двата варианта. Осигуряват софтуерната платформа, която позволява да се появяват повече и повече зарядни станции.
Много от решенията, по които екипът на AMPECO работи, нямат аналог. „В много други области просто копираш добрите идеи, надграждаш над тях и много стартъпи правят точно това“, коментира Орлин. „Ние обаче нямаше как да заимстваме и може би това ни помогна да си спестим доста грешки“.
Тайната, според него, е от една страна в доброто проучване на пазара и на основните му предизвикателства. Благодарение на задълбоченото навлизане в тематиката, днес екипът събира най-добрите специалисти в областта на електрическата мобилност в региона и продължава да търси следващите хора, ентусиазирани по пътя.
На второ място се оказва полезен фактът, че силата на стартиращите компании е във възможността им да експериментират, да пробват нестандартни начинания, бързо да изпитват различни идеи и да ги приемат или отхвърлят.
В AMPECO действат точно така, въпреки че в софтуерния бранш през последните години са се наложили определени стандартни модели, превърнали се в стереотипи.
Например: и до днес в AMPECO няма QA инженери – специалистите, които отговарят за тестването на приложенията. По този начин разчитат на повече отговорност от програмистите, които създават сами автоматизирани тестове.
Според Орлин в това се крие и успехът на AMPECO, който тепърва се очаква да расте, както расте и целият сектор. Защото компанията предлага завършени решения, съобразени и с отделните клиенти, независимо, че те са пръснати по света, нуждите им са различни и всеки пазар има своите особености.
Има още нещо, което според основателите на AMPECO, си струва като резултат от работата им – развитието на хора.
„Част от нашата мотивация е да развиваме не само продукта, но и организацията и хората в нея“, казва Орлин Радев.
„В един момент ще дойде краят на нашата компания – тя ще стане публична или ще се влее в по-голяма. За нас би било чудесно, ако дотогава тя непрестанно създава експерти в сектора. Хора, които са видели най-добрите практики, развивали са се, имали са възможност да експериментират и да бъдат първите специалисти в сферата на електромобилността както в България, така и в глобален план. Те ще могат да бъдат следващите звезди на стартъпите, които тепърва се развиват.“